پرواز تا خورشید

پرواز تا خورشید

جایی برای شنیدن و گفتن تا کتمان دلیل حسرتمان نگردد
پرواز تا خورشید

پرواز تا خورشید

جایی برای شنیدن و گفتن تا کتمان دلیل حسرتمان نگردد

ماجراهای من و پیام نور 2

امابعد...

تاریخ امتحان 31 اردیبهشت 89 اعلام شده بود و من خلاصه جامعه ی علمی کشور رو شرمنده کردم و اوایل اردیبهشت ، کتاب هایی رو که طراحان کبیر معرفی کرده بودند خریدم . چند روز بعد هم مجبور شدم ، یه نگاه اجمالی به بعضیاشون بندازم .آخه همش یه جورایی چشممون تو چشم هم می افتاد !!! همین ورق زدن کافی بود تا سعادت زیارت معجزاتی جدید به من اعطا بشه. بله... معجزاتی که استادان دانشگاه پیام نور هنوز هم در کمال فروتنی پنهانش کردند تا از ارزش معجزات کتاب های آسمانی کم نشه!! و همون لحظه این آرزو در وجودم شکل گرفت که روزی بخت یارم بشه و این استادان رو از نزدیک زیارت کنم تا بخش کوچکی از زحماتشون رو به شکل فیزیکی! جبران کنم.

با خواندن کمتر از نصف صفحه ، بله فقط نصف صفحه ، اعجاز رو در اون کتاب برکزیده دیدم .واضح بود که یه انسان عادی مرتکب این معجزات نشده. میگین نمیشه؟ اشتباه می کنین. من محتویات اون نصف صفحه رو براتون نقل می کنم تا شما هم مثل من ایمان بیارین.

عنوان کتاب ، فارسی عمومی 1 ( همون غیر ادبیاتی هایی که قبلا عرض کردم) و نوشته شده توسط گروه مولفان پیام نور ( جمعی از استادان صاحب نام ادبیات فارسی) و مقدمه ی استاد دکتر حسن انوری که در مقدمه ای که مرقوم فرموده بودند از خانم طاهره جعفر قلیان صمیمانه به خاطر مطالعه ی دقیق نسخه ی نهایی کتاب سپاسگزاری کرده بودند.( به زودی معنی دقیق رو می فهمید)

در مبحث آیین نگارش و ویرایش ، به مطلبی بر خوردم تحت عنوان « شیوه ی آرایش پایان نامه». همین «آرایش» بود که توجهمو جلب کرد. البته من فقط قصد داشتم بفهمم که از چه لوازم آرایشی استفاده می کنند که اولین جمله ی مطلب ، میخکوبم کرد. توجه بفرمایید:

« معمولا پایان نامه ها را روی کاغذ A4 می نویسند (30 در 12 سانتی متر) »

وسعت دانسته های استادان و میزان دقت خانم جعفرقلیان در معرفی کاغذ جدید خیره کننده تر از اونه که من بتونم شرح بدم. پس بریم سراغ جمله ی دوم:

« پشت صفحه را سفید می گذارند(یعنی فقط از یک رویهء کاغذ استفاده می کنند)»

شرافتمندانه جواب بدین. اگه توضیح نداده بودن شما می فهمیدین « پشت کاغذ را سفید می گذارند» یعنی چی؟ من که فکر می کردم یا باید پشت کاغذ رو گچ کاری کنم یا با اسپری رنگ سفید به پشتش بپاشم.از جمله ی سوم و چهارم محروم نشین:

« از سمت راست صفحه 5/3 سانت و از سمت چپش 5/4 سانت خالی می گذارند . سمت چپ را یک سانت بیشتر خالی می گذارند تا در صحافی نوشته درون دوخت قرار نگیرد »

در این لحظات بیشتر از هر چیز نبوغ ریاضی استادان و خانم جعفر قلیان پر دقت خودنمایی می کنه . مجموع 5/3 و 5/4 رو که از 12 سانتیمتر عرض کاغذ معروف کم کنیم فقط 4 سانتی متر باقی می مونه و دانشجوی محترم باید پایان نامشو در یک ستون به عرض 4 سانتی متر و ارتفاع 30 سانتیمتر بنویسه!! نکته ی بعدی اینه که برخلاف فرموده ی استادان نوشته های فارسی از سمت راست صحافی میشن نه از سمت چپ! البته احتمالا استادان محترم و خانم جعفرقلیان قدرت تشخیص دست چپ و راستشون رو دارن و شاید رو نویسی از روی یه متن ترجمه شده از یه زبان دیگه باعث تبلور این معجزه شده. نکته ی بعدی اینه که آیا واقعا برای صحافی 5/4 سانتیمتر فضا لازمه ؟ آیا هنوز هم برای صحافی از روش دوخت که استادان اشاره فرمودن استفاده میشه؟ تصور می کنم ترجمه ی مذکور خیلی قدیمی بوده!! 

استفاده از کلمات کوچه بازاری مثل سانت ( به جای سانتیمتر ) فقط به این دلیله که استادان و خانم جعفرقلیان و دقت! خواستن خودشون رو در سطح عوام پایین بیارن تا ما خدای نکرده احساس غریبی نکنیم!! جملات بعدی رو ملاحظه بفرمایید: 

« از بالای صفحه 6 سانت فاصله می گیریم ( فاصله می گیریم؟! ) و عنوان تحقیق را با خط درشت می نویسیم( پایان نامه به تحقیق تبدیل شد) دو سانت پایین تر نام نویسنده و یک سانت ....» 

به این میگن کاربرد ریاضیات در سایر علوم . دقت کنید اگه کسی نیم سانتیمتر ( تاکید می کنم نیم سانتیمتر) اشتباه کنه  اول پایان نامشو آتیش میزنند و بعد با بهره گیری از علم نجوم بهش ثابت می کنن کلیه ی چپش در ساعت شنی وارد جلگه ی خوزستان میشه!!!!!(تداخل علوم) 

عنوان مطالبی که عرض کردم آیین نگارش و ویرایشه اما دریغ از یه ویرگول ناقابل در تمام طول مطلب! البته این به خاطر دقت خانم جعفرقلیانه. استفاده از « ء » به جای یای بدل از کسره اضافه هم به دلیل وفاداری استادان عزیز به گذشتگانه. 

وجود این همه نشانه در نصف صفحه به شما ثابت نمی کنه که یه نیروی فوق بشری در نوشتن این متن دست داشته؟ 

میدونم تو شوک این معجزات هستین پس ادامه ی ماجرا رو میذارم برا پست بعد 

پیروز باشید.

نظرات 12 + ارسال نظر
بهار چهارشنبه 19 مرداد 1390 ساعت 02:26 ق.ظ http://istgaheakhar.blogsky.com

سلام

اره نوید جان متاسفانه همینطوره..من هم خیلی وقتا به این مساعل برخوردم ولی استادان محترم خیلی زیبا در جواب منو پیچوندن...

چه میشه کرد؟؟؟؟ جز سکوت

سلام
ممنون که اومدین
ولی من قصد ندارم سکوت کنم!

گفتمت ... یکشنبه 23 مرداد 1390 ساعت 08:50 ق.ظ http://goftamat.persianblig.ir

سلام
۱- مطابق معمول بسیار زیبا بود و حسب روال شما بسیار دقیق
۲- مایه بسی خجالت است که جایی که ادعای آموزش طرح می شود و آنهم ازادبیات سخن می رود ، مقدمات این علم زیرپا گذاشته می شود
۳- منتظر الباقی ماجرا می مانیم
شادزید

ممنونم که افتخار میدین و به ما سر می زنین
عمق فاجعه هم بیشتر از توان کتابتمه و هم فراتر از بازه ی اطلاعاتم
مسلمان نشنود کافر نبیند

راسکلنیکف چهارشنبه 26 مرداد 1390 ساعت 03:31 ق.ظ http://soir1991.blogsky.com

سلام جالب بود منم مشتاق شدم این اساتید گرامی رو ببینم والبته فکر میکنم با توضیحات ستون روزنامه اشتباه گرفته بودند!

سلام
ممنون که سر زدید
امیدوارم موقع دیدار حضرات خونسردیتون رو حفظ کنید!

دریای بیکران پنج‌شنبه 27 مرداد 1390 ساعت 10:13 ق.ظ http://www.darya90.blogsky.com

سلام
بابا عجب گیرایی میدن برا این پایان نامه......ولی شما هم خوب سوتی هاشون رو پیدا کردینا.به نظرم بهشون بگین از این بیشتر آبرو ریزی نکنن.ولی از این که بدون اینکه زیاد بخونید رتبتون یک شد خیلی خوشحالمون کردین.خوش به حالتون حالا ما ده دور میخونیم آخرشم هیچی

سلام
شما فروتنی می کنید و من البته خوش شانس هستم.
آبروی این بزرگواران بیمه شده و بنده حتی خط هم نمیتونم روش بندازم!
ممنون که سر می زنید

مهتاب جمعه 28 مرداد 1390 ساعت 12:41 ق.ظ http://shabemahtabi-88.blogsky.com/

سلام
آخ که قراره چه عذابی بکشی!
تازه نصف صفحه...تا تمام بشه تمام میشیا
چند صد ساله که با همین اشتباهات تجدید چاپ میشن
خالی از شوخی جای تاسف داره..
برات از خداوند صبر طلب می کنم و برای خودم
موفق باشید

اوجوبه شنبه 29 مرداد 1390 ساعت 03:43 ب.ظ http://www.ojobeam.blogsky.com

سلام آقا نوید
خیلی خیلی ممنونم بهم سر زدین و خیلی خیلی ممنون بابت نظره قشنگتون
خیلی خوشحال شدم باهاتون آشنا شدم
آپم

سلام
سپاسگزارم
به من لطف دارین و شرمندم می کنین
چشم حتما استفاده می کنم از مطالبتون
موفق باشید

پانیذ جمعه 8 مهر 1390 ساعت 10:53 ب.ظ http://www.panizasal.persianblog.ir

این که گفتی جدی اعتقاد داری بهش؟ چه جالب. به روز و بهروز باشی. بدرود

بانوی باران سه‌شنبه 19 مهر 1390 ساعت 02:35 ق.ظ http://ronak5s.persianblog.ir

شعر تلخی بود...

زارا دوشنبه 24 تیر 1392 ساعت 02:30 ق.ظ

استاد اینوری شده بودید آیا

؟؟؟

عرض ادب خانم دکتر
جسارت نشه به محضرتون
شما متفاوت هستین تازه رشته تون که علوم انسانی نیست!
من چجوری باید این گندی که زدم رو جمع کنم؟

بـانوی خیـال سه‌شنبه 23 مهر 1392 ساعت 11:29 ب.ظ http://saltanate-yakh-zade.blogfa.com

خعلی باحال بود

shanaz ghalibaf دوشنبه 15 اردیبهشت 1393 ساعت 05:13 ب.ظ

سلام به برادران بسیجیم. نظام سالهاست میلیاردها دلار خرج فتنه و شورش در بحرین، سعودی ، یمن، افغانستان و غیره می‌کند. این همه خرج نه تنها دولت آنها را عوض نکرد بلکه ملت خودمان را به فلاکت انداخت. بخاطر این بدبختیها، نظام مجبور شده با کشورهای دیگر کنار بیاید. چیزی که مشخص است این است که این دنیا نه کاملا شیعه، نه کاملا سنی و نه کاملا و تماماً مسیحی‌ یا غیره خواهد شد. با وعده دادن به آمدن امام زمان دیگر مردم را نمی‌شود خر کرد. همچنین قران مجید می‌فرماید، لکم دینکم ولی یدین.

fatemehsheikholeslami جمعه 7 فروردین 1394 ساعت 01:17 ب.ظ

سلام، چه کسی‌ مسول عدم امضای توافق نها‌یی خواهد بود؟ رهبر؟ روحانی؟ دلواپسان؟ همه ما؟

چه کسی تو این کشور احساس مسؤولیت می کنه؟!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد